Kívülről, messziről még nem is tűnt olyan különösnek. Mondjuk a tornyok mellett "ékeskedő" toronydaruk látványa kicsit rontotta az összhatást. De Lala valamit sejthetett, mert fullos belépőket váltott. Múzeummal, toronylátogatással, mindennel.
Már a bejárat előtt "földbegyökerezett" a lábam, amikor először láttam meg a főkapu feletti feszületen a "testet". Aztán jöttek sorba a rácsodálkozások a szenvedés kapuja szobraira. Majd a bronzból készült ajtókon életre kelt a szenvedéstörténet. Ott volt minden sora Máté evangéliumából. Jézus neve arannyal....
Aztán beléptünk. Lábunk előtt a padló százféle színben úszott. A mozaikablakokon átszűrődő fény festette elénk ezt a csodát. S mintha egy különleges, mennyre nyíló erdőbe lépett volna a vándor. A halandó csak állt, állt és próbálta befogadni a csodát. Elsőre inkább leültem egy órát. Próbáltam felfogni a felfoghatatlant. Ha tudnám, leírnám most nektek. De szentségtörés lenne, méltatlan Gaudihoz.
Bámultam és sírtam, lenyűgözött az egész. Egy építész barátunk mesélt már Az Úton Gaudiról, a kisgyerekről, aki olyan borzalmas reumatikus fájdalmakkal küzdött, hogy csak késve mehetett iskolába, s morfint kellett adjanak neki a szülei. De a szenvedésen át valami különös kincset is kapott. Édesanyja a közeli szőlőkbe vitte "sétálni", járni tanulni, és szemlélődni tanította. Megtanította, hogy meglássa a csodát. A csodát a mindennapokban. Hogy hogyan bújnak ki a levelek, hogyan törik át a magok a maghéjakat, hogyan épül fel egy kalász, milyen szerkezete van a levendulavirágnak, hogyan nő a fű, a fa.... És sikerült. A gyermek meglátta, amit csak kevés halandó. Többet is tett: másoknak, sokaknak tette láthatóvá. Ott van ez az oszlopokban, a kagylókon, a virágokban. Ott a tornyokban, szobrokban. A fában, a kőben, az üvegben. Az élet a halott anyagban. Lenyűgöző! Az egész ámulatba ejtett, ahogy mindig ámulatba ejt annak csodája is, hogy míg halandók milliói járnak-kelnek ezen a bolygón, s tovatűnnek nyomtalanul, hogy van az, hogy időnként idevetődik egy, akinek magadatik, hogy ennyi minden csodát maga mögött hagyjon! Hogy van az, hogy Gaudi képes volt évtizedeken át gyártani a tervet, faragni az anyagot, építenia makettet, szervezni a csapatokat, akik az álmot, a látást valósággá teszik. Hogy van az, hogy abban a templomban még ma is, a művész halála után majd egy évszázaddal! ott szorgoskodik egy elszánt csapat, s ma is építi, most is folytatja a munkát, a tervet. Elképesztő! Mikre képes az Isten egyetlen emberen keresztül!
Amikor megkérdezték, miért halad olyan lassan az építkezés azt válaszolta: "az én megrendelőmnek nem sürgős!" Egy japán szobrászművész, aki talán még ma is a templom építésén dolgozik így fogalmazott: „Ahhoz, hogy Gaudít megértsem, szobrai, és pompázatos építészeti remekműve mögé kellett látnom, amely több mint egy művészeti alkotás.” „... egyszer csak eljött a pillanat, amikor hirtelen megértettem, hogy nem Gaudít, a nagy építészt kell faggatnom, hanem ugyanabba az irányba kell néznem, amerre ő”. A Sagrada Familia hatásos épületével ugyanis Gaudínak nem az volt a célja, hogy saját magának állítson emlékművet, hanem sokkal inkább Isten dicsőségét helyezte előtérbe. Neki ajánlotta fel a munkáját, és ezáltal önmagára mint Isten egyik munkatársára tekintett.
S hogy így volt, talán nem mindennapi halála is mutatja. Egy villamos ütötte el. Mivel senki se ismerte, s ruházata és kinézete alapján nem tűnt módosabbnak, a szegényházba vitték, s ott ápolták még három napig. Csak halála után fedezték fel : "De hisz ez Gaudi volt! A mester." Talán ha felismerik, tovább élhetett volna, s többet is megvalósít saját kezével. Talán. De mekkora csoda, hogy munkája által ma is él, mint ahogy élnek épületei is: templomok, paloták, házak, terek. S a Teremtő is képes életet adni általuk, mint a megtért japán szobrász esetében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése